SKALLVRÅNS KENNEL

Blogg

Tävlingsnerver

Tävlingsdags igen och som vanligt darrar nerverna lite. Alla har vi lite olika sätt att hantera de,- De här är de som fungerar bäst för mig:

  • Packa i god tid. Tänk noga igenom allt som kan tänkas behövas. Glöm inte huvudvärkstabletter, de brukar behövas när spänningen släpper.
  • Försök att äta lite innan du åker även om magen vänder sig ut och in. Ta med så du kan äta när du blir sugen. Precis som på hundar så är ätande lugnande-
  • Skapa dig en ritual innan du går in på planen/ut på spåret/in  ringen. Jag brukar träna lite rally/lydnad. Gör man något vant känner man sig tryggare
  • Givet ska hunden rastas men se till att du själv är kissad innan. Är man nervös så brukar man lätt bli kissnödig och man kan inte vara avslappnad samtidigt
  • Känn dig för hur du vill ha det innan, en del vill vara ifred och ladda medan andra vill vara sociala in i det sista
  • Klä dig gärna lite snyggt utan att tumma på vad som är praktiskt, make-up om du är tjej, känner man sig fin ökar självförtroendet
  • Visualisera hur du verkligen vill att det ska se ut och ta med dig den känslan
  • LÄSTIPS: Lyckas på tävling - tävlingspsykologi och mental träning för hundsportare av Niina Svartberg
  • Slappna av, det är ingen som skrattar om det blir tokigt. Alla har vi våra kaosartade täv lingar i ryggsäcken som man faktiskt skrattar gott åt med tiden och de brukar faktiskt i slutänden vara de bästa tävlingsminnena